Zaznacz stronę

Na początku chciałabym opisać techniki malarskie i podłoża, które stosuję i opcje ich oprawy.
Prace malarskie w technice akwareli (farba wodna), kredce, tuszu, ołówku i pasteli suchej wykonywane są na podłożu papierowym.
Akwarelą zazwyczaj maluję na białym papierze specjalnie do tego przeznaczonym o wysokiej gramaturze – 300g/m2, chociaż czasem używam papieru barwionego. Wysoka jakość materiałów oczywiście wpływa na jakość pracy, ale też zapewni przetrwanie próby czasu.
Prace wykonane na papierze ZAWSZE wymagają oprawienia pod szkło z tekturką passe partout –  tekturka, odpowiednio przycięta, zapobiega dotykaniu malunku bezpośrednio do szkła. Taka oprawa zabezpiecza przed kurzem i zabrudzeniem oraz podnosi walory estetyczne.
Wieszając oprawione prace malowane czy rysowane na papierze, trzeba unikać miejsc z padającym bezpośrednio światłem słonecznym (po pewnym czasie powoduje blaknięcie kolorów, odbarwienie/żółkniecie papieru) czy przy grzejnikach. Oczywiście unikać zalania!

Prace wykonane farbami olejnymi lub akrylowymi na płótnie naciągniętym na krosno, nie wymagają tak specyficznej oprawy i zabezpieczeń. Dane farby są dość odporne na działanie warunków atmosferycznych, ale radziłabym też nie wieszać ich blisko grzejników lub narażania na ciągłe nasłonecznianie. Po wyschnięciu, obraz zabezpieczam werniksem satynowym – ujednolica pracę i dodatkowo zabezpiecza farby. Nie każdy obraz namalowany na płótnie wymaga oprawy, ale najczęściej wygląda lepiej po dobraniu odpowiedniej ramy.